Dnešní datum: 24. 10. 2019  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy  


Právě vyšlo
NM50

Kontakty
Národní myšlenka

Sobotecká 7
100 00 Praha 10

e-mail: redakce@narmyslenka.cz

Cesta k článku:
Uvahy >> Bankrotující Portugalsko aneb papež moudřejší ekonomů

Uvahy

* Bankrotující Portugalsko aneb papež moudřejší ekonomů

Vydáno dne 09. 04. 2011

Salazar Ať se Církev stará o svět vymezený kostelními zdmi, do řízení státu a stanovení pravidel hospodářského života se plést nemá. Tak zní příkaz dnes všudypřítomného sekularismu. Jistě, moc duchovní a moc světská mají jiné kompetence a není úkolem kléru stanovovat daně, stavět silnice či vyzbrojovat armádu. Ale protože politika i hospodářství jsou obory lidské činnosti, nemůže k nim být Církev netečná. Předmětem jejího zájmu je totiž člověk, jehož kvalita života ve smyslu mravním se odvíjí od jeho skutků. Proto nemůže Církev mlčet k tomu, když ti, co řídí stát či hospodářství, stanovují taková pravidla lidského soužití, jež jsou člověku z hlediska jeho časného i věčného dobra škodlivá.

Ptáme-li se tedy po příčinách vážných finančních a hospodářských potíží dalšího státu eurozóny, určitě neuškodí vědět, co o této věci prorocky soudil papež Pius XI. v roce 1931, tedy dva roky před tím, než se inspirován encyklikou Quadregesimo anno pustil do úspěšné společenské, hospodářské a morální obnovy Portugalska António de Oliveira Salazar.

ospodářská diktatura místo svobodné soutěže

105. Nejnápadnější je dnes skutečnost, že se v současné době nejen bohatství, ale i úžasná moc a despotická hospodářská diktatura soustřeďuje v rukou několika málo lidí, kteří většinou nejsou vlastníky, ale pouze strážci a správci svěřeného jmění, jímž disponují.

106. Tuto ekonomickou nadvládu vykonávají zvláště ti, kdo jsouce držiteli a pány finančního kapitálu, vládnou i nad úvěrem a neomezeně rozhodují, komu se má půjčit a komu nikoli, a proto řídí takříkajíc tepny, kterými proudí veškerá ekonomika, a mají tak ve svých rukou duši hospodářského řádu, takže bez jejich příkazu se nikdo neodváží ani vydechnout.

107. Toto nahromadění moci a sil, které je jakýmsi mateřským znaménkem hospodářství poslední doby, je přirozeným důsledkem neomezené svobodné soutěže, jež ponechává naživu pouze ty životaschopnější; jinými slovy ty nejnásilnější a ty, kdo nejméně dbají hlasu svědomí.

108. Takové nahromadění moci a sil vede zároveň k trojímu druhu bojů: bojuje se především o vlastní ekonomickou moc, dále se vede boj o moc ve státě, aby se mohlo jeho sil a vlivu zneužít v bojích o hospodářské zájmy; konečně se vedou mocenské boje mezi státy, jednak proto, že každý stát chce napomáhat k rozkvětu hospodářských zájmů svých příslušníků a používá k tomu prostředků státní moci, jednak také proto, že státy chtějí zase naopak využít své ekonomické nadvlády a síly při řešení mezinárodních politických konfliktů.

Portugalský národ dnes klečí na kolenou před silami, jež mají jeho velkého syna v upřímné nenávisti. Hlavně že má "postsalazarovské" Portugalsko po letech levicově liberální kampaně, podněcované vstřícnou politikou Evropské unie, legalizovaný potrat i homosňatek...

Panno Maria Fatimská, oroduj za nás!


[Akt. známka: 1,50 / Počet hlasů: 8] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Michal Semín | Infomail | Tiskni

Web site powered by phpRS

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.