Dnešní datum: 16. 10. 2019  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy  


Právě vyšlo
NM50

Kontakty
Národní myšlenka

Sobotecká 7
100 00 Praha 10

e-mail: redakce@narmyslenka.cz

Cesta k článku:
Uvahy >> Byznys především

Uvahy

* Byznys především

Vydáno dne 07. 05. 2004

Tak jsme se o víkendovém Svátku Práce (vzhledem k historickým souvislostem tohoto dne u nás příhodné datum) stali slavně členy Evropské unie. Co na tom, že předreferendová kampaň byla zmanipulovaná a hlasovalo se pouze o slibech (prokazatelně lživých) a ne na základě hodnověrných informací, křepčení nad vítězstvím lži a manipulace nebralo konce. Za současné politické a mediální situace lze těžko předpokládat, že někdy v budoucnu dostaneme šanci vzniklou situaci napravit, byť by nepochybně bylo logické i spravedlivé uspořádat po několika letech členství v unii referundum nové, tentokrát již ne na základě lží, nýbrž na základě reálných zkušeností občanů.

Ovšem komu by přeci dnes ještě záleželo na logice a spravedlnosti? Vše nasvědčuje tomu, že Češi jsou již zvyklí, že přímo charakteristickým rysem fungování jejich systému je nízká úroveň a v některých oblastech i dokonalá absence těchto "pochybných" hodnot. Přímo čítankovým dokladem tohoto tvrzení jsou poměry v průmyslu masové kultury.

Těch očividných nesmyslů, podvodů i podvůdků, těch intrik a lží! A vše za podpory, či přenejmenší nezájmu politiků a novinářů. Stačí jenom vzpomenout některých detailů tak složitě přijímaného zákona o DPH. Do vyšší daně byly kupříkladu přesunuty knihy, ale časopisy již ne. Zábava a byznys tu byly okatě nadřazeny vzdělání. Stejně tak se upustilo od vyššího zdanění divadel. Nejsou toto snad jasné důkazy přehnaně silného postavení médií i uměleckých lobby u nás? Vždyť podnikání v umění a vydávání časopisů je podnikání jako jakékoliv jiné. Z jakého asi důvodu je zvýhodňováno podnikání v této oblasti?

A nejde jen o DPH, povšimněme si i skryté bezplatné mediální reklamy v této oblasti. Běžnou praxí je, že do studia přichází umělec nebo dokonce jeho šéf a líčí, kterýpak výrobek (film, píseň, představení či časopis) právě dokončil či se na něm podílel. Vzápětí nás pozve k jeho shlédnutí respektive poslechu, ve své podstatě nás však žádá o to, abychom za něj utratili peníze. Celá propagace je samozřejmě bezplatná. A to v lepším případě. Dost dobře je totiž možné, že sladkou finanční odměnu slízává často místo média (někdy i veřejnoprávního) dramaturg nebo příslušný redaktor. Prostředí k jejich korumpování je v tomto druhu podnikání náramně vhodné. Do vysílání subjektivně vybírají na základě absolutně neprůhledného systému písně a pořady bez jakékoliv spojitosti s jejich oblibou. Nevycházejí třeba z prodeje nosičů nebo pořadí v hitparádách. Určití interpreti, i kdyby prodávali nejvíce cédéček a vedli všechny korektně sestavované hitparády, si v rádiu a TV neškrtnou, zatímco jiní, kteří by se ani neodvážili vyrazit na koncertní turné, hrají od rána do noci. Proč asi? Jde pouze o osobní vkus příslušných mediálních pracovníků nebo zde platí okřídlené: kdo maže (a má konexe), ten jede. U hitparád jsem schválně zdůraznil slovo korektně sestavované. Myslím tím ty, jež vycházejí ze skutečného prodeje nosičů za určité období. Pravým opakem jsou totiž "hitparády" sestavované výlučně hudebními redaktory jako ta na Čro1 Radiožurnál, která je hitparádou toho, co se na českých rádiích nejvíce hraje. Nikoli tedy toho, co se posluchačům líbí, ale toho, co se líbí redaktorům, anebo dokonce možná i toho, kdo nejvíce namazal.

Samostatnou kapitolou pak je činnost OSA. Pro ilustraci abnormalit v tomto prostředí uvedu osobní zkušenost. Do vlastního baru jsem pro hosty umístil, aby mohli sledovat sportovní přenosy, televizor. Podotýkám, že jsem pod vysokou pokutou zakázal zapínat TV z jiného důvodu, než jsou sportovní přenosy. Jaké bylo tedy mé překvapení, když do baru zavítal pověřenec OSA s požadavkem, abych začal odvádět této organizaci poplatky za veřejnou produkci děl autorů. Odbyl jsem jej s tím, že jakékoliv hudební či dramatické produkce se u mne nekonají a proč a zejména zač bych tedy měl platit. Pokud si myslíte, že jsem měl pravdu, mýlíte se. U nás uzákoněný stav totiž opravdu umožnuje neprůhledné přelévání obrovských finančních prostředků do kapes jedné firmy. A téměř nikdo se nepozastavuje nad tím, jak jsou tyto prosředky rozdělovány. Který umělec třeba konkrétně dostal těch mých 180kč/měs a na základě čeho. Třeba jeho hudbu ani nemám rád a jistě bych ji v baru nepustil. Pomíjím přitom fakt, že jde o duplicitní platbu, autoři již dostávají podíly z prodeje desek, honoráře za vystoupení v rozhlase a televizi, o cenách vstupenek na koncerty ani nemluvě.

Změní se něco k lepšímu po našem vstupu do Evropské unie? Pochybuji. Jednak popsaný systém vychází ze západoevropského vzoru, jednak jsou až mafiánské vazby vlivných skupin zjevně natolik silné (a finančně efektivní), že žádnou změnu nedopustí. Přitom obdobná situace jako v oblasti zábavy je i na poli vrcholového sportu (zejména kopané), ve zdravotnictví i policii.


[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Miroslav Červenka | Infomail | Tiskni

Web site powered by phpRS

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.