Dnešní datum: 15. 10. 2019  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy  


Právě vyšlo
NM50

Kontakty
Národní myšlenka

Sobotecká 7
100 00 Praha 10

e-mail: redakce@narmyslenka.cz

Cesta k článku:
Uvahy >> Protinázor

Uvahy

* Protinázor

Vydáno dne 01. 12. 1998

Vyšlo v Národní myšlence v prosinci 1998


Tak jako v minulém čísle si dovoluji zatěžovat pozornost čtenářů Národní myšlenky článkem, jehož jediným cílem je vyjádřit nesouhlas s jiným článkem uveřejněným v našem časopise. Možná je to nezvyklé a zarážející, snad tak ale budou zajímavým způsobem popsány různé světonázory a pohledy na skutečnost, které panují nejen v kolektivu autorů Národní myšlenky.

Tentokrát se poměrně zásadní spor rozhořel okolo článku Jen my sami. Je zde zcela správně kritizována politika a levicí propagovaná morálka, která vedla k mnoha porážkám a současnému kritickému ohrožení našeho českého národa.

Velká část důvodů, které uvádí autor jako příčinu tohoto stavu, by se dala shrnout do jedné skutečnosti. Tou je odklon mnoha Čechů od jakési přísně katolické linie křesťanské víry. Sem patří například morální marast, který měl začít rozmachem husitství v Českých zemích. Přestože je dnes velmi populární považovat husity za pouhé rabující zlořády, nejsem jistě sám se svým názorem, že tomu tak není. Je poněkud účelové obviňovat husitské vojáky (tím víc husitství) z vyhlazování klášterů nebo obrazoborectví. To lze připodobnit k dnešnímu bourání Leninových soch, nebo k podpálení Paláce Kultury v osmdesátých letech, ve kterém by se právě konalo plenární zasedání ÚV KSČ (k tomu bohužel nedošlo).

Poněkud nemístně vyznívá také jedna věta (je to citace z dobového tisku), ze které vyplývá, že mimo jiné ani ateisty, nebo kalvinisty nelze považovat za Čechy. To by byl náš národ opravdu velmi nepočetný.

S náboženstvím souvisí patrně i zmínka o tom, že síla evropské osobnosti spočívala v naprosté neodvislosti na hmotě. Ač v otázkách náboženského přesvědčení jsem laik, zde mi přicházejí na pomoc světové dějiny. Rozvoj a náskok evropské civilizace před ostatními byl dosažen právě díky svázanosti s hmotou, která vedla k rozvoji technologií ovládajících hmotu. Ze vzájemných konfrontací pak vyšla vítězně pravidelně právě ta civilizace, která dokázala nejlépe ovládnout hmotu. Z hlediska duševních vlastností pak podle mne o úspěchu evropské civilizace rozhodla spíše disciplinovanost, mnohdy snad i vlastenectví, či silný pocit sounáležitosti, než nezávislost na hmotě. S nezávislostí na hmotě to nejdále dotáhli možná indičtí brahmíni, možná františkánští mniši, .... ale takhle daleko se snad dostat nechceme. Možná jde ale o jakýsi specifický teologický výraz, který jsem špatně pochopil, v tom případě se omlouvám, nešlo mi o zesměšnění.

Nebudu pokračovat v polemice s náboženským pozadím, je zde i další nesmírně zajímavá otázka. Nikdy jsem nepochopil, proč se většina dnešních vlasteneckých skupin (a že jich v Českých zemích je hodně, jen počet jejich členů je poněkud nižší ....) přiklání k jakémusi korporativnímu, česky řečeno nejspíše stavovskému, hospodářskému a politickému systému. V článku Jen my sami je taktéž vyzdvihován stavovský systém nad onen nechutný systém politických stran. Podle mého názoru je to holý nesmysl. Nevidím důvod proč by stavy, které zastupují občany určité profese, měly mít větší zájem na prospěchu celého státu, či národa, než strany, které jsou alespoň trochu kontrolovány. I stavovský systém by byl zcela jistě pod kontrolou určitých skupin osob, přičemž nikdo nedokáže zaručit, že právě jejich zájmy budou ty správné a chvalitebné. Na systém politických stran je těžké si stěžovat, když jejich síla je přímo úměrná počtu obyvatel, které jim vyjádřily důvěru. Problém vidím spíš v ovlivněnosti voličů i voleb médii a skupinami (řekněme -) intelektuálů, která vytvářejí jakousi umělou realitu a zdá se, že často zastupují zájmy zcela jiných skupin, než kterou tvoří většina čtenářů. Tento problém se ale nevyřeší zavedením ještě horšího systému. Bylo by spíše potřeba usilovně pracovat, aby mohla být síla oněch podivných skupinek pseudointelektuálů omezena, či vyrovnána. Vzor je možné si vzít z pronárodně zaměřených českých stran z doby první republiky. A ty dosáhly slušných úspěchů.


[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Jiří Hojer | Infomail | Tiskni

Web site powered by phpRS

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.